مقالات

گیاه به لیمو

به لیمو

شکل ظاهری دمنوش به لیمو  :

گیاه به لیمو بوته ای شکل با ارتفاع حدودی 2 تا 3 متر است این گیاه به زبان عربی لویزه نامیده می شود .از بوته این گیاه گلهای ریز بنفش و سفید می روید اما استفاده دارویی آن برگ های این گیاه می باشد . در صورت مزه کردن برگ تازه آن به تنهایی در دهان مزه تلخی احساس می شود.

خواستگاه دمنوش گیاه به لیمو  :

گیاه به لیمو بومی کشورهای آرژانتین ،  شیلی ، آمریکای جنوبی ، پرو می باشد اما امروزه به دلیل خواص دارویی بسیار و متنوع در اکثر کشورها کشت و استفاده می شود . شرایط مورد نیاز جهت کشت خاک مناسب و رطوبت کافی است

فصل رویش دمنوش به لیمو  :

برگهای بوته به لیمو در اواخر فصل تابستان جهت استفاده بیشتر به شکل دمنوش چیده و استفاده می شود.

خواص کلی دمنوش به لیمو  :

به لیمو، دارای تأثیرات مختلف دارویی و درمانی است غنی از آنتی اکسیدان‌ها است همچنین امولاح و ویتامین هایی نظیر ویتامین C ، کلسیم ، منیزیم ، اسید سیتریک ، بیووفلاونوئید ، لیمونن ، پکتین دارد .

از برگ گیاه به لیمو در انواع دمنوش ها به صورت خالص و ترکیبی و همچنین به صورت پودر خشک به صورت محدود کاربرد ادویه در مرغ و ماهی و … و به صورت روغن موضعی را دارد.

 

به لیمو

 

خواص اصلی درمانی دمنوش به لیمو  :

تقویت سیستم ایمنی – آرامبخش

سایر خواص درمانی:

بهبود افسردگی – کمک به تناسب اندام و لاغری – بهبود سرماخوردگی – تب بر -تقویت حافظه -گرفتگی عضلات

طبع به لیمو  :

طبع دمنوش به لیمو گرم و خشک است

طعم و مزه دمنوش به لیمو  :

دمنوش ترکیبی به لیمو بسیار گواراست و طرفداران زیادی دارد .با نوشیدن این دمنوش مزه طراوت در دهان حس می شود بر خلاف بوی ترش شبیه به مرکبات این دمنوش مزه ترش در حین نوشیدن احساس نمی شود. اما دمنوش به لیمو به تنهایی طعم کمی تلخ دارد.

عطر و بو و مزه به لیمو  :

میزان عطر دمنوش به لیمو مرتبط به کیفیت برگهای این گیاه است دمنوش به لیمو عطری شبیه به عطر مرکبات دارد .عطر به لیمو در صنعت عطر سازی نیز کاربرد دارد.

ترکیبات شیمیایی  دمنوش به لیمو  :

گیاه به لیمو حاوی سدرول، لیمونن، بورنئول، نرول، لینالول، کارون، ژرانیول، ترپینئول و ورباسکوزید میباشد

روش مصرف دمنوش به لیمو  :

گیاه به لیمو بیشتر به شکل دمنوش و به صورت نوشیدنی سرد و گرم مصرف می شود . قسمت مورد استفاده جهت دمنوش برگ این گیاه است که به صورت برگ خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد.

 این دمنوش را برای طعم بهتر و اثر بر سیستم گوارش می توان با عسل یا نبات کمی شیرین کرد و نوشید . برای درمان سرماخوردگی ، رفع استرس و ایجاد آرامش ، رفع بی خوابی و طعم بهتر می توان مخلوط دمنوش به لیمو با گل گاوزبان نوشید چرا که این دو گیاه خواص دارویی مشترک داشته و می توانند به صورت مکمل یکدیگر و افزایش اثربخشی پس از پایان روز کاری پر استرس نوشید .

 اما نکته مورد توجه در دوز مصرفی میزان هر کدام از این گیاهان است که حتما باید رعایت گردد لذا جهت جلوگیری از عوارض احتمالی و تشدید بیش از اندازه خواص آرامبخشی و .. این گیاه از دمنوش های مخلوط استاندارد استفاده شود.

نوشیدن دم نوش به لیمو به دلیل وجود منیزیم ، همچنین خاصیت افزایش هورمون ملاتونین و سایر مواد به تنهایی جهت داشتن خوابی عمیق پیش از خواب شبانه کمک می کند. این دمنوش به لیمو به دلیل ماده لیمونن از ابتلا به انواع سرماخوردگی با منشاء ویروسی جلوگیری می کند.

دمنوش و سردنوش تی جک

 و همانطور که گفته شد برای سرماخوردگی به دلیل وجود آنتی اکسیدانها و افزایش ایمنی بدن نیز مفید است .به لیمو خاصیت مشترک با نعناع به لحاظ بهبود و جلوگیری از سرماخوردگی خواص ضد عفونی و مقابله با عفونت دارد .ترکیب آن با نعناع نیز گزینه مناسبی می باشد و در همه فصول توصیه می شود .

ترکیب به لیمو با لیمو  عسل نیز برای رفع سرماخوردگی نوشیده می شود.به لیمو تعریق بدن را بیشتر و تب را کاهش می دهد و با تعریق بیشتر سموم بدن ناشی از بیماری ها دفع می شود.

دمنوش به لیمو از ریزه خواری و همچنین پرخوری عصبی جلوگیری می کند این دمنوش تنها 2 کالری بیشتر ندارد لذا برای جلوگیری از اشتهای کاذب نوشیدن آن در طول روز توصیه می شود .

 دمنوش به لیمو را به دلیل خواص مشترک ضد سرطانی ، آنتی اکسیدانی و لاغری با چای سبز می توان از دمنوش های آماده مخلوط به لیمو و چای سبز نوشید .

برای افزایش انرژی ، افزایش گرمای بدن و افزایش سوخت و ساز بدن نوشیدن دمنوش ترکیبی به لیمو و زنجبیل خصوصا در فصول سرد ساز بسیار مناسب است. ترکیب دمنوش به لیمو با لیمو نیز برای تناسب اندام و افزایش طعم و مزه بهتر نوشیده می شود

 

به لیمو

 

ترکیب دمنوش به لیمو با دارچین به مشکلات معده، نفخ ، انواع میکروبهای معده و IBS یا سندرم روده تحریک پذیر و به طور کلی بهبود عملکرد دستگاه گوارش  لاغری به دلیل خواص مشترک چربی سوزی کمک می کند نوشیدن این دمنوش مخلوط به دلیل طبع گرم آن در فصول سرد سال توصیه می شود  .

 به دلیل خواص آنتی اکسیدانی ، تقویت سیستم ایمنی و رفع استرس و التهاب ، ضد ویروسی این دمنوش برای بیماری های MS و رماتیسم بسیار مناسب است. به لیمو خواص مشترکی با اسطوخدوس دارد و دمنوش ترکیبی آن نیز مناسب است.

نوشیدن دمنوش به لیمو به دلایل ضد التهابی حفظ مفاصل ،جلوگیری از آسیب های عضلانی و وجود منیزیم به ورزشکاران توصیه می شود قبل جهت جلوگیری و بعد از تمرین جهت بهبود آسیبها نوشیده شود.در فصول گرم سال مخلوط آن با نعناع و لیمو به عنوان نوشیدنی سرد یخچالی مفید گزینه مناسبی می باشد.

 

تهیه شده توسط: خانم دکتر گلناز فاضلی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *