مقالات

دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهار نارنج

شکل ظاهری دمنوش بهار نارنج :

درخت نارنج درختی است همیشه سبز و مقاوم به ارتفاع حدود 5 متر با ساقه و شاخه‌هایی خاردار و برگ‌های آن به رنگ سبز شفاف، بیضی شکل، نوک‌تیز و دارای دمبرگ‌های بالدار می‌باشند.

گل‌هایی با کاسه مرکب از 5 تقسیم و جام شامل 5 گلبرگ معطر، ضخیم، آبدار و زود افت دارد..نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، نارنج، نارنگ و نفاش نامیده شده است. این گل‌ها، معطّر، ترد و شکننده هستند گل‌های نارنج به نام بهار نارنج در ایران مشهور است که قسمت مهم مورد استفاده آن می‌باشد.

فصل رویش گیاه دمنوش بهار نارنج :

در اواسط بهار گل‌های نارنج شکفته می‌شوند و سریعاً ریزان می‌باشند.

خواص کلی دمنوش بهار نارنج :

گیاه بهار نارنج سرشار از ویتامین های مختلف مثل ویتامین b وc و d است دمنوش بهار نارنج و یا عرق آن به یک پیش غذا قدرتمند مشهور است که می تواند ضعف عصبی، غم و افسردگی را تسکین دهد.

مصرف مداوم بهار نارنج می تواند بزرگ شدن طحال را تسکین دهد و در صورت ترکیب با آب کرفس می تواند سنگ کلیه و مثانه را استخراج و خرد کند. عرق و دمنوش بهار نارنج برای افراد مبتلا به بیماری غش در هنگام احساس ناراحتی توصیه می شود.

 خواص اصلی درمانی دمنوش بهار نارنج :

ضد التهاب  -آرامبخش -کمک به خواب شبانه  -تقویت اعصاب -رفع استرس و اضطراب -کمک به بهبود زخم معده (مصرف مربای بهار نارنج)

سایر خواص درمانی :

تنظیم ضربان قلب -تنظیم فشار خون – ضد هیجانات عصبی -افزایش گردش خون  -تقویت معده – ضد نفخ -ضد اسپاسم -ضد تشنج -ضد سرطان – ضد انواع آلرژی ها  -تقویت سیستم ایمنی -شفافیت پوست ( تونر و بخور بهار نارنج) -بستن منافذ پوست  -ضد افسردگی  

 ادرار آور  -تسکین درد قفسه سینه -رفع سکسکه -کاهش علائم درد ناشی از غم  -رفع ناراحتی و انواع غش ناشی از آن -نشاط آور  -کاهش علائم یائسگی در بانوان -کاهش سردردها و سرگیجه های عصبی

 ضد میگرن های عصبی – ضد یبوست -ضد التهاب -رفع حالت تهوع در بارداری -دفع صفرا -تقویت مغز  -درمان اختلالات کبدی -تقویت حافظه -ضد میکروب و قارچ

خواص درمانی بهار نارنج

طبع دمنوش بهار نارنج :

طبع دمنوش و عرق بهار نارنج گرم و خشک و طبع آب نارنج سرد و خشک می باشد .

طعم ، مزه دمنوش بهار نارنج :

طعم بهار نارنج خاص و دلچسب است . اما باید توجه داشته باشید شکوفه سایر مرکبات نظیر پرتغال و لیمو را به جای گلبرگ های شکوفه نارنج استفاده نکنید چرا که طعم تلخی را تجربه خواهید کرد.

بوی بهار نارنج نیز  رایحه مطبوع و خوشی داشته  و حس آرامش را القاء می کند.

عطر و بوی دمنوش و گیاه بهار نارنج :

عطر بهار نارنج بسیار دلنشین و خوشایند است بوییدن بو خوش بهار نارنج در جلوگیری از سرماخوردگی و یا کاهش علائم سرماخوردگی موثر است همچنین به آرامش اعصاب کمک می نماید.

روش مصرف دمنوش بهار نارنج و گیاه بهار نارنج:

مصرف بیش از اندازه هر گیاه دارویی می توان خطرساز باشد.در نتیجه توصیه مصرف به استفاده از دم نوش های استاندارد تهیه شده با دوز مشخص مصرف  می باشد.

 همچنین اگر از محصولات آماده استفاده می کنید قبل از مصرف به برچسب بسته بندی و سایر پارامترهای استاندارد آن کالا جهت استفاده مناسب تولید کننده در دوز ها و اطمینان از فاقد هر گونه آلودگی ثانویه نظیر آفت ها ، سموم ، باکتری و کپک توجه کنید چراکه ضرر استفاده آن از  فوائد گیاه در بدن بیشتر است .

زیاده‌روی در خوردن بهارنارنج بویژه در ناشتا کبد را ضعیف می‌کند و موجب ضعف معده می‌شود. زیاد بوییدن بهارنارنج نیز بی‌خوابی می‌آورد و چنانچه عرق آن بیش از یک سال در شیشه بماند خاصیت خود را از دست می دهد .علاوه بر این در صورت داشتن بیماری خاص ، پزشک خود را در جریان مصرف بهارنارنج قرار دهید.

 اگر ناخواسته در مصرف بهارنارنج زیاده روی کردید ، کمی گلاب بنوشید ، زیرا گلاب مصلح بهار نارنج می باشد.

علاوه بر تهیه مربا از گلبرگ های این شکوفه بهاری ، خشک شده گل گلبرگها به عنوان بوگیر های معطر در اماکن بسیار مناسب است   و از اسانس گیاه بهار نارنج در صنعت تغذیه و بهداشتی ، داروسازی استفاده می شود.

دمنوش بهار نارنج

استفاده از دمنوش بهار نارنج ، عرق بهار نارنج بسیار رایج است این گیاه  را می توان با مخلوط سایر گیاهان نظیر چای سبز ، سیاه و  … استفاده نمود. طبع گرم ان طبیعت سرد چای سبز را نیز خنثی می نماید.

بهترین نوشیدنی در روزهای گرم تابستان ،ترکیب عرق بهار نارنج به همراه گلاب و آب است.همچنین این گیاه فرآورده های بسیاری همچون شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، ، از آنها استفاده نمود.

مصرف دمنوش و عرق بهار نارنج هیچ محدودیت سنی ندارد و عوارض خاصی برای مصرف گیاه بهار نارنج تا کنون گزارش نشده است . اما با توجه به خاصیت افزایش فشار خون ، افرادی که فشارخون بالا و بیماری قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند .

همچنین افزایش بی رویه و عدم توجه به دوز مصرف در افراد مبتلا به کاهش فشار  با کاهش فشار بیشتر فشار این افراد با خاصیت ادارار آوری بهار نارنج در افراد کم فشار نیز باید احتیاط مصرف بی رویه توجه شود. .

زیاده روی در مصرف عرق نارنج موجب بی خوابی می شود. استفاده بیش از حد و کنترل نشده از دمنوش بهار نارنج ممکن است باعث خواب آلودگی و کاهش هوشیاری شود.

دمنوش بهار نارنج در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان مجاز است. با این وجود، درخواست مشاوره پزشکی در مورد مصرف این گیاه در این مدت ضروری است.در دوران بارداری، زنان علاوه بر تغییرات فیزیکی، تغییرات شناختی متعددی را تجربه می کنند.

دمنوش و سردنوش تی جک

در حال حاضر با اذعان به ویژگی های قابل توجه عرق و دمنوش بهار نارنجی در کاهش ناآرامی های جسمی و عاطفی، این گیاه توجه بسیاری از مادران باردار را به خود جلب کرده است. به طور طبیعی، باید اذعان کرد که افراط در مصرف عرق بهار نارنج ممکن است عوارض سلامتی را ایجاد کند.

از این رو، باید با مشورت پزشک و با احتیاط مصرف شود. همچنین برخی از زنان پس از زایمان دچار ناامیدی پس از بارداری می شوند، مصرف روزانه یک فنجان چای یا عرق بهار نارنج، تعدیل ریتم قلب، به تدریج نگرانی و ناامیدی را کاهش می دهد و آرامش سابق را برقرار می کند.

زنان باردار مبتلا به بی خوابی باید از استفاده از عوامل دارویی مانند دیازپام به دلیل ظهور احتمالی عوارض مانند شکاف لب (لب شکری نامیده می شود) و شکاف دهانی در نوزادان خودداری کنند. استفاده از بهار نارنج ممکن است در تنظیم الگوهای خواب مادران باردار بسیار و سودمند باشد.

یکی از شایع ترین مشکلات زنان، وزن بیش از حد پس از زایمان است بهار نارنج با وجود اسدرین در خود باعث کاهش اشتها و قندخون می شود بنابراین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

عطر و بوی بهار نارنج

منع مصرف در چای بهار نارنج و دمنوش آن به میزان مجاز مصرف و استاندارد در کودکان ندارد علاوه بر آن به بهبود خلق و خوی و تنظیم خواب شبانه کمک شایانی می نماید .

برای کاهش درد قاعدگی و مسائل مربوط به یائسگی، توصیه می شود به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی و داروهای دارویی استفاده کنید. یکی از این داروها دمنوش و چای بهار نارنج و عرق آن است.

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی زنان اغلب باعث استرس، اضطراب و اختلالات روانی و عصبی می شود که معمولاً از طریق گریه یا واکنش های عاطفی تسکین می یابند. به جای تکیه بر دارو و مسکن، سعی کنید چای ها و دمنوش های گیاهی از جمله عرق بهار نارنجی را امتحان کنید.

فلور این گیاه در تنظیم تنش قلبی عروقی، کاهش تظاهرات کلیماکتریکی و کاهش ناراحتی قفسه سینه در طول دوره قاعدگی بسیار موثر است.

افراد دارای اضافه وزن به دنبال راه های طبیعی برای کاهش وزن هستند. یکی از گزینه ها دمنوش بهار نارنج است که حاوی آلکالوئیدها هستند که باعث کاهش وزن می شوند. این آلکالوئیدها مانند اسیدهای سینامینفرین و اکتوپامین، به عنوان  آگونیست‌های سمپاتومیمتیک عمل می‌کنند.

غلظت پایین این مواد در بهار نارنج به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این، آلکالوئید سینفین موجود در بهار نارنج متابولیسم را افزایش می دهد و اشتها را محدود می کند. بهار نارنج را می توان به همراه ورزش برای کاهش وزن در رژیم غذایی گنجانده کرد. همچنین دارای ویژگی های ضد التهابی و ضد آلرژی است.

ترکیبات شیمیایی  دمنوش بهار نارنج:

لینالول 34%، لینالیل17% استات 6% ، لیمونن 15%، پی‌نن، نرولیدل، ژرانیول، نرول، متیل آنترانیلات، ایندول، سیترال، فارنه سول، و جاسمون می‌باشد.اسانس حاصل از این گیاه دارای لینالول، ترپینول، ژرانیول، نرول و ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی می باشد.

به طور کلی در اسانس پوست نارنج بیشترین ترکیب ها شامل مونوترپن های کربنه (لیمونن، میرسن) و در اسانس برگ و گل های نارنج بیشترین مقادیر مربوط به مونوترپن های اکسیژنه (لینالول، لینالیل استات، ژرانیول استات و آلفاترپینوئل) می باشد.

تهیه شده توسط: خانم دکتر گلناز فاضلی

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *